בניית אתריםאורן וסרשפרונג

ממילא – תכנית רעיונית להחייאת המתחם שימור, שיפוץ ובנייה חדשה

הוצאה/שנה: המחלקה לתכנון העיר, עיריית ירושלים, ירושלים, 1977
מס' עמודים/איורים: 74 עמודים הכוללים עשרות איורים ותקציר באנגלית

21-521-721-821-121-221-6

תוכן החוברת:

מאמצע שנות השבעים של המאה שעברה התנהל בירושלים אחד המאבקים הציבוריים הקשים והארוכים ביותר שידעה העיר במאה ה־20. המאבק היה נגד התכנית לפיתוח מתחם ממילא של האדריכלים משה ספדיה וז'ילבר וייל, שהתבססה כולה על מערכת כבישים תת־קרקעית והמליצה להרוס את כל הבניינים ההיסטוריים בשכונת ממילא (פרט למנזר סן ונסן דה־פול).

 


בשנת 1977 הכין צוות המחלקה לתכנון העיר בראשותו של דוד קרויאנקר ובהשתתפות האדריכלים קלריסה אורן, נחמיה פאול, יוניס פיגארדו והגאוגרפית מרים גלזר תכנית חלופית להתחדשות המתחם על ידי שימור, שיקום ובנייה חדשה. תכנית רעיונית זו, ביזמת מירון בנבנשתי, סגן ראש העיר דאז, הייתה בין הגורמים העיקריים לשינוי בקונספציה התכנונית. בתכנית מתוקנת שהכין אדריכל משה ספדיה הותוותה מערכת כבישים על־קרקעית ונשמרו כמה בניינים היסטוריים לאורך תוואי רחוב ממילא.

פרקי החוברת:

הקדמה
פרק ראשון: חומר רקע, מצב קיים, בעיות ומטרות התכנון
פרק שני: מרכיבי התכנית המוצעת – כללי
פרק שלישי: פירוט התכנית המוצעת לפי אזורים
פרק רביעי: המחשת עקרונות התכנית
פרק חמישי: נספח: סקר מצב קיים, יוני 1976
פרק שישי: נספח: הבדיקה הכלכלית

ביקורת:

"הקרב על ממילא היה אחד המאבקים התכנוניים הקשים והמאלפים בתולדות העיר. בעזרתו של האדריכל דוד קרויאנקר, ממובילי אסכולת השימור בעיר, פרסם בנבנשתי תכנית אלטרנטיבית, המבוססת על שימור מבני השכונה ומערכת דרכים צנועה יותר... במשך עשר שנים לא נבנתה ממילא, בעיקר בגלל התעקשותו של קולק על תוכנית ספדי. השנה הוחל בביצוע הפרויקט, שבעיקרו מבוסס על הצעתם של קרויאנקר ובנבנשתי."


הדר חורש, כל העיר, 6 בדצמבר 1985

 

 


© כל הזכויות שמורות לדוד קרויאנקר. אין להעתיק, לשכפל או לצלם בשום צורה ובשום אמצעי אלקטרוני, אופטי או מכאני, את הצילומים, הרישומים והמפות שבאתר אינטרנט זה ללא אישור בכתב מאת דוד קרויאנקר